Rallymästerskapet RallyX Nordic är en av de tuffare tävlingarna för racingbilar och självklart kommer det med ett reglemente att följa. Bilarna som används i tävlingen måste alltid uppfylla årets tekniska reglemente för respektive klass. Till exempel får en förare bara använda den bilen som ursprungligen besiktigats för tävlingstillfället. Det innebär att det är förbjudet att använda en reservbil eller dela bil med en annan förare. Utöver detta finns till exempel regler för tidtagning, bränslebestämmelser med mera. Men en åskådare behöver knappast vara insatt i detaljerna för att kunna njuta av skådespelet. Rally är en riktig publiksport som helt ska ses på plats, för att man till fullo ska förstå kraften i fordonen. Kombinationen av motorljud, bensindoft och stämningen bland människor gör hela rallyupplevelsen.
Kraftfulla klasser i Rally X Nordic
För rallyfantasten är Rally X Nordic en häftig tävling att följa, då den har deltävlingar i både Sverige, Norge och Finland under perioden april till oktober. Kan du inte vara med på plats så går samtliga tävlingar att följa online. Tävlingarna körs med kvalomgångar med heat över fyra varv, samt semifinaler över fem varv. I finalen möts de tre bästa från varje semifinal, och även denna körs över fem varv. I tävlingen ingår två olika klasser; Supercar och Supercar Lites. Supercar-bilar utgår ifrån en vanlig personbil men där slutar likheterna. Då man lyfter in en motor på 600 hk och fyrhjulsdrift så får du istället ett formel1-snabbt fordon som dessutom är riktigt stryktåligt. Supercar Lites är som namnet antyder lillebrorsan i sammanhangen. För den som inte riktigt är redo för Supercar så kan man köra denna tuffing som trots allt också har fyrhjulsdrift och 320 hk.
Håll kommunikationen igång under ett rally
På en rallytävling är det viktigt för personalen att kunna kommunicera med varandra, även om de är placerade längs med banan eller vid en sambandscentral. Det går utmärkt att hyra komradio till tävlingar. Exempelvis kan man hyra en väska med 8-10 handapparater, komradios som går på VHF- eller UHF-banden , eller båda. Regler kring komradio för tävlande är att radiofrekvenserna måste vara licensierade för bruk inom respektive land, och man måste innan start ha anmält vilken radiofrekvens man kommer att anmäla. Detta ska även ha blivit godkänt av STCC AB innan tävlingen startar. Det finns alltså en hel del att tänka på både för tävlande och åskådare, men det finns inget som hindrar dig att från att besöka ett rally så snart som möjligt. Och läs på innan så blir det roligare!