Det finns två huvudsakliga typer av rally: etapplopp och landsvägslopp. Etapploppen är alltså den professionella klassen som körs på specialsträckor där ingen annan trafik är tillåten. De ofta svårkörda vägsträckorna kombinerat med oförutsägbarheten i väder och vind gör att sporten drar stor publik, särskilt i Europa.
Landsvägsrallyn är inte lika vanligt längre, och istället för att fokus ligger på hög hastighet är det viktigaste att kunna navigera fordonet och hantera det på ett skickligt sätt. Loppen är ofta långdragna och körs över långa sträckor, vilket ställer höga krav på såväl bil som förare.
Tjusningen med rally, jämfört med till exempel Formel 1, är att rally körs på varierande underlag, såsom asfalt, grus, snö och is. Det är inte årstidsbundet, utan man tävlar i det oavsett säsong och yttre omständigheter.
En ny typ av rally, som blivit populär under senare tid är så kallad rallysprint. Det är en tävlingsform där deltagarna kör en kort specialsträcka i flera heat. Denna form av rally är naturligtvis enklare att arrangera, i och med att man inte behöver stänga av långa vägsträckor för annan trafik, och det är dessutom mer tillgängligt för åskådare att komma och titta.
En kombination av vanlig rally och rallysprint kallas för rallyspecial. Upplägget går ut på att ta sig igenom ett antal specialsträckor på en viss given tid, det vill säga inte så snabbt som möjligt. Har man 10 minuter på sig att köra från start till mål gäller det att pricka den tidsgränsen så exakt som möjligt, annars belastas man med en prick.
Klasser
- Klass A – mycket få begränsningar för hur pass trimmad bilen får vara, den måste dock vara fabrikstillverkad.
- Klass B – existerade endast mellan 1982 och 1986 och innefattade de snabbaste bilarna som någonsin byggts. Togs bort på grund av att det skedde många olyckor där både åskådare och förare omkom.
- Klass N – endast modifierade standardbilar. Elektronisk trimning är tillåten.
- Klass H – en nationell tävlingsklass för tvåhjulsdrivna bilar.
- Klass E – körs med helt otrimmade bilar och ofta med fordon som också får framföras i den vanliga trafiken.
- Appendix K – en internationell klass för äldre bilar. I Sverige måste de vara äldre än 1981. Bilarna måste vara godkända enligt de regler som gällde under den period då de tävlade, med undantag för vissa modernare säkerhetsföreskrifter.